Tid til status

Weekendens Mærsk Cup

6274_847382825298796_6013298798569381890_n

I weekenden afholdt sejlklubben Syvstjernen det årlige Mærsk Cup. Alle deltagere mødtes i klubhuset ved Langelinie lystbådehavn kl. 9 til fælles morgenmad og briefing. I alt var der 15 tilmeldte både og i alt sin enkelthed bød dagen på to kapsejladser med frokost til søs efterfulgt af grill og fest i klubhuset om aftenen.

Jeg skulle sejle på Peter og ud over Henriette som var skipper kendte jeg ikke resten af crewet. Det viste sig at en af dem aldrig havde været om bord på en sejlbåd før- rimelig frisk sådan lige at melde sig til en kapsejlads. Heldigvis var der også en fransk fyr om bord som viste sig at have ualmindelig godt styr på det med kapsejladser. Jeg synes altid det er imponerende at observere mennesker der er rigtig dygtige til noget og det må man sige at han var. Jeg har aldrig koncentreret mig så meget om at sejle før, og jeg har heller aldrig været så stille på en sejltur. Vores franskmand for rundt på dækket som et overskudsmenneske på crack mens vi fire resterende kæmpede som en gal for at følge hans instrukser. Det lykkedes det meste tiden og når vi for 3. gang stadig ikke reagerende på “træk i det torv” og jeg tænkte, nu springer han i luften, så tog han sig lige tid til at tegne og fortælle i bedste Jørgen Clevin stil.

Hold jer væk råbte franskmanden og smed et håndtegn efter en båd han synes kom for tæt på!!.. Jeg satte mig ned… hurtige ned jeg troede muligt og dukkede hovedet ned mellem skulderne og viskede til Henriette.. “De havde børn ombord”.. At råbe af hinanden under en kapsejlads og minde hinanden om hvem der skal vige for hvem er åbenbart en del af morskaben.. men det skal jeg vist lige øve mig lidt på – eller som et minimum have styr på vigereglerne ihvertfald.

Råberiet, den gale franskmand og den dybe koncentration resulterede i at vi krydsede målstregen som nr 2 og  vi nåede lige at overveje at fejre det med frokost og en enkelt øl da det værst tænkelige sker. Der lyder en høj og væmmelig lyd af metal der rammer hinanden og båden står komplet stille et øjeblik. Vi har ramt noget. “What the fuck was that” råber franskmanden og styrter rundt for at tjekke at vi ikke er sejlet på en bøje. Jeg er tumlet halvt omkuld og landet på et spil og forsejlet har revet sig løs. Jeg kigger hurtigt ned under dæk og konstaterer at der ikke umiddelbart kommer vand ind. Der bliver stukket ordre ud og jeg adlyder uden at sige noget eller stille spørgsmål. “Få fat i rebet til forsejlet”. “Ned med storsejlet”. Vi orienterer os og vi kan godt se at vi ligger tæt på afmærkningen til nogle vindmøller. Vi ved at skibsværftet B&W har brugt området som lodseplads og derfor sejler vi aldrig igennem området. Alle er dog enige om at vi på intet tidspunkt har været på den forkerte side af afmærkningen, men derfor kan en påsejling af noget under vandoverfladen, en jern tromle eller lignede åbenbart godt ske alligevel. Det var en lidt skræmmende oplevelse jeg kunne ikke lade være med at tænke på hvordan mon det havde været at sejle på noget langt fra land og under langt værre og mindre trygge forhold end lige udenfor Københavns Havn.

Påsejlingen blev desværre enden på kapsejladsen for os, så vi tøffede sikkert i havn fik vi en øl og underholdt os med alle cruiseturisterne, mens vi ventede på de andre både skulle komme i land.  Sejlklubben ligger utrolig tæt på vores alle sammens national klenodie “Den lille havfrue” og på en varm sommerdag føler man sig næsten som en del af turistattraktionen. En dame med et stort ottetal pludre løs og turisterne kigger ivrigt rundt, knipser løs på os med deres kamaraer og justerer den audio guide de har i ørerne – det er også en måde at holde ferie på. Jeg overvejer om jeg skal give en lille optræden til ære for det kamera der bliver ved med at tage billeder lige foran mig, men så får turisten pludselig fart på fordi han er ved at ved at blive opslugt af en ny gruppe med (denne gang en herre) guide med tallet ni under armen – ordnung muss sein!

IMG_5428

IMG_5429

IMG_5437

I dag måtte Peter så en tur på land for at sikre at han ikke havde taget alvorlig skade af påsejlingen.

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tid til status