Single og sømand

Så blev det alvor

IMG_4748Det småregner og jeg er på vej til Langelinie Lystbåde havn. Det er stadig tidligt og jeg har Københavns gader helt for mig selv. Jeg svinger ind forbi en 7-Eleven for at samle en kombineret morgenmad og frokost op inden jeg suser videre i mit sejltøj. Indrømmet, jeg er bare ikke en kvinde med ret meget parktisk tøj, så jeg har været på lånemarkedet og fået fat i et rigtigt sejlersæt. Det er super fint og praktisk og jeg har ikke engang taget en lille taske med til at pifte mit outfit op med. Et, jeg vurderer at min Yvonne Koné ikke er foreneligt med gængs sømandskab og to, mit sejler sæt er fyldt med store og praktisk lommer over det hele. Jeg elsker det allerede på trods at den mindre flatterende bleagtige røv jeg får i dem – de kunne da godt have gjort lidt ud af designet tænker jeg, men det viser jeg at være meningen og Poul demonstrerer lystigt hvor mange forskellige øvelser man kan lave i sådan et par bukser og hvor stor bevægelsesfrihed det gir.. jo jo, men alligevel!

 

IMG_4712

Poul har traditionen tro taget basser og kaffe med til eleverne

IMG_4721

Et tågehorn er også en del af sikkerhedsudstyret

IMG_4717

En boltsaks er uunværlig hvis masten knækker (say what)!?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter en hurtig morgenmad og en grundig gennemgang af bådens indretning, motor og sikkerhedsudstyr blev det tid til at smide fortøjringen. Vi havde det meste af dagen til at øve “mand over bord”, ligge til kaj (en slags parallelparkering – og det kan jeg ikke engang i bil) og sejlads i Københavnshavn under hensynstagen til diverse regler og afmærkninger. Hen på eftermiddagen ville der komme en censor og så skulle vi en for en demonstrere at vi besad de forskellige færdigheder.

Jeg var presset fra start. For en der aldrig har været om bord på en båd, ikke besidder praktisk snilde, aldrig har brugt et kompas, ikke er helt hjemmevant i de forskellige sejltermer og som i en snæver vending kan glemme hvad der er højre og venstre (og som på vandet benævnes styrbord og bagbord) så var læringskurven stejl. Heldigvis foregik det hele for motor og ikke for sejl, men det blev ikke nemmere af at når jeg skubbede styrepinden mod bagbord så sejlede båden sørme mod styrbord – altså omvendt. Første gang jeg fik styrepingen i hånden havde jeg på ingen måde følingen med båden og jeg kastede den stakkels båd og dets besætning rundt i Københavns havn og kom lige lovlig tæt på nogle store kampesten ved indsejlingen til Lynette løbet inden jeg fik bare nogenlunde styre på det. Jeg synes langtfra godt om at der om få timer ville komme en censor forbi som forventede at se hvordan jeg elegant svingede båden rundt når bøjen der skulle repræsentere “mand over bord” blev smidt i vandet. Og hvordan jeg fra læsiden (som om jeg kan tænke på hvor vinden kommer fra kombineret med alt det andet) skulle samle nogen op uden at sejle direkte hen over ham eller ende i havnemolen.

Jeg kunne mærke at det hele var ved at blive lidt for meget og egentlig havde jeg bare mest lyst til at give mig til at tude og i hovedet prøvede jeg at formulere nogle sætninger der kunne få mig hjem og langt væk fra denne her situation, men jeg kunne ikke rigtig finde på en valid undskyldning og da slet ikke en Poul ville tro på. Altså var der ikke nogen anden udvej end at “steppe up” , fokusere og så for pokker se at få det lært. Da vi nåede frokost synes jeg stadig det var hvis ikke umulig, så stadig en temmelig uoverskuelig opgave og det blev ikke bedre da Poul gav sig til at demonstrere knob – censor skulle nemlig se os udføre ikke mindre end fem forskellige knob (arg.. come on!!!!)

IMG_4745

Line, Poul og jeg fejre veloverstået eksamen med en øl!

 

Heldigvis gik det hele rigtig fint da censor kom og jeg formåede at lykkedes med både “mand over bord” og at ligge til kaj – lidt værre gik det med at komme syd om en sydbøje, men det synes at være en mindre detalje.

Dagen i dag understregede på alle måder hvor vanvittigt et projekt jeg er gået i gang med. Når man tænker på at vi i dag ikke havde nogen vind, ikke havde strøm og i øvrigt sejlede for motor så tør jeg slet ikke tænke på hvordan det bliver når jeg også skal tage højde for det og i øvrigt ikke har Pouls kyndige vejledning til min rådighed. Alvoren er virkelig gået og for mig og jeg får brug for mange timer på havet, hvis det her skal lykkedes.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Single og sømand