Den første sømil

Monday Racing

IMG_4890

Hver mandag er Racing Day i Langelinie Lystbådehavn -siger jeg som om at det er en tilbagevendende begivenhed. Eller, det er det jo, men bare ikke med mig som deltager. Det var kun min anden gang på en sejlbåd overhovedet og jeg var noget spændt på allerede at skulle deltage i en kapsejlads – det lød så alvorligt og lad det være sagt med det samme. Jeg er altså ikke et særligt konkurrencepræget menneske. Det der med at heppe som en gal eller at ville vinde for enhver pris har jeg aldrig rigtig kunne sætte mig ind i.

Kapsejlads går i alt sin enkelthed ud på at krydse startlinjen på det helt rigtige tidspunkt, at komme den rigtige vej udenom nogle bøjer og så komme først over mållinjen. Umiddelbart temmelig simpelt, men det viste sig at være sindssygt svært at komme over startlinjen på det helt rigtige tidspunkt. Vi var ca. 25 både i feltet og mållinjen som ved første øjekast synes ret lang bliver pludselig meget lille når så mange store både skal mases ind på den. Man ligger virkelig tæt? eller nu siger jeg ligger.. Det er jo ikke helt tilfældet for en båd for sejl flytter sig altså rundt efter vinden.

Fem minutter inden starten som går præcist kl. 18.30 lyder der et pistolskud. I det sekund skuddet lyder trykker man på en startknap på instrumentbrættet som så begynder en nedtælling. Nu begynder fem taktiske og virkelig vigtige minutter. Man ligger i en felt med alle de andre både som ligger og krydser rundt i vandet bag startlinjen. Hvor er vinden? Hvem viger for hvem? Hvornår tør man sætte kursen mod startlinjen? Jeg hoppede nærmest op og ned på båden og kunne næsten ikke styre min begejstring. Atten, sytten, sejsten.. shit.. det går for hurtigt.. længere ned sejlene! Fire, tre, to.. YES! Vi krydser tæt forbi den ene bøje som udgør startlinjen og undgår akkurat en tyvstart, op med sejlene og så af sted!

Det var den vildeste fornemmelse og jeg mener.. DEN VILDESTE!! Vi fik en god start, ligger som nogen af de første i feltet og kigger jeg bagud er solen på vej ned over København ? men vigtigst af alt, så ligger der et hav af både bag os.

Det blev ikke til ret meget praktisk sejlads eller øvelse for mig , men hey. Det er konkurrencedag og skipperen som hedder Marc stiller med stærkeste hold.. Jeg er Mascot og det har jeg der fint med. De andre svinger rundt med bommen over mit hoved og hiver i tov (IKKE at forveksle med snor) og ser vigtige ud. Jeg smiler og tager billeder. Jeg kan godt mærke at jeg ikke helt har mod på at kaste mig over noget af det i dag og at jeg har mest brug for at få forklaret de forskellige sejl og reb undre lidt mindre kaotiske forhold.

Der er god fart på båden som ligger helt sidelæns. Altså, jeg er jo ikke nervøs eller noget, men da vi ligger os så meget ned at vandet løber ind i båden bliver jeg altså lige nødt til at høre om en båd kan tippe? Det kan den så godt, men det gør den ikke i dag lover Marc. Ahvaffanoget? Det skal vist lige have uddybet? Kan den vælte? Marc lover at den hurtigt rejser sig op hvis det sker og så er det bare med at holde fast. Jeg har brug for lidt flere facts. Hvor meget vælter den? Og hvor længe? Skal man holde vejret? Jeg mener.. det er da rart at vide!!! De andre griner lidt af mig og jeg kigger ned af mig selv for at sikre mig at min redningsvest i det mindste er forsvarligt lukket.

Mine evner (eller mangel på samme), den faretruende hældning på båden og det kaos (med mine øjne i hvert fald) der er under en kapsejlads ændre dog ikke på at det var en fantastisk dag på vandet og at jeg er bestemt blevet nogle erfaringer rigere. Og selv om jeg måske bliver nødt til at revurdere hvorvidt jeg er et konkurrencemenneske eller ej og ikke var til at skyde igennem over at min båd kom så fint fra start, så aner jeg faktisk ikke hvilken plads vi kom ind på samlet set.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den første sømil